وقتی به انبوه مطالب مطرح شده روی نیم صفحه ی روزنامه های فکر می کنم از سرگیجه و انبوهی از سؤال و تردید می مانم به چه و یا که پناه ببرم، تیتر هایی که فارغ از تحلیل درست و برداشت صحیح شبیه کالایی عتیقه از این روزنامه به آن روزنامه دست به دست می شود؛ مطالبی که اگرچه به سبک تحلیل و بررسی موضوعی نگاشته شده است اما بیشتر بوی استنتاق گروهی و تسویه حساب می دهد به نحوی که به کرّات و به وضوح اظهار نظر ها، مصاحبه ها و جبهه گیری ها ی شاخصین این جناح را در روزنامه های آن جناح می بینیم و تحلیل شناخته شده های آن جناح را با حروفی پر رنگ و درشت روی روزنامه های این جناح به وفور مشاهده می نماییم و این ها چیزی نیست به جز ملاحظات سیاسی ، سیاسی بازی ها و سیاسی کاری هایی که گاه چندان هم خوشآیند و یا دستِ کم حرفه ای نیز به چشم نمی آید....

در ادامه ی بررسی روزنامه های آخرین روز هفته ، چند عنوان مهم از میان صدها تیتر روزنامه های پنج شنبه 16/4/1390 برای این نوشتار برگزیده شده اند.


*- افتتاح بزرگترین و بلندترین سد بتونی خاورمیانه که بومی ترین سد کشور لقب گرفته است زیر سایه ی سنگین مخالفت احمدی نژادبا تشکیل رشته ها و کلاس های تک جنسیتی در دانشگاه ها و بازنشستگی اساتید!


         احمدی نژاد که این روزها یکی از ملتهب ترین روزگار سیاسی خود را سپری می نماید در نامه ای خطاب به کامران دانشجو خواستار آن شد تا به قول رئیس دولت از اقدامات سطحی و غیر عالمانه در دانشگاه ها فوراً جلوگیری شود! تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان دو مسئله ای بود که احمدی نژاد را به واکنش وا داشت.

اگرچه وزیر علوم در واکنشی فوری خود را ملزم به تبعیت از بالاترین مقام اجرایی نشان داد اما اظهار نظر معاون فرهنگی وزیر علوم که تمام اقدامات خود را با توجه متن قانون موجود می داند و هر گونه خطایی را رد می نماید، واکنش ها و اظهار نظرات ضدّ و نقیض افراد و گروه های سیاسی و شبه سیاسی خبر از یک بحران می دهد که در طول دوران حضور احمدی نژاد در اتاق فرماندهی دولت برای چندمین بار در حال شکل گیری و تکرار است. بحث حجاب و حواشی آن.... مکتب ایرانی و مکتب اسلامی.... قهر و آشتی کم نظیر در تمام عمر انقلاب اسلامی.... زمین های 1000 متری و این مورد آخر تنها بخشی از تقابل احمدی نژاد با فعالین عرصه های مختلف بوده است که باید دید نهایتاً به موضع واحدی ختم خواهد شد یا ....

نحوه ی انعکاس نامه ی احمدی نژاد و نیز تحلیل های پیرامون را بدون هیچ اظهار نظری ، مابین برخی از روزنامه های پنج شنبه مرور می نماییم .


کیهان که تیتر نخست خود را به افشا گری سید حسن نصرالله اختصاص داده است در صفحه ی دو تنها به درج متن نامه ی کوتاه رئیس جمهور خطاب به وزرای علوم و بهداشت کفایت می نماید. این روزنامه حتی از افتتاح بلندترین و بزرگترین سد بتونی کشور در قالب یک عکس و تیتری کوتاه عبور می نماید .


اطلاعات اما دستور احمدی نژاد را در بالاترین قسمت و سمت راست روزنامه قرار داده است و این در حالی است که قیام مردمی بحرین سهم عظیمی از صفحه ی نخست روزنامه را به خود اختصاص داده است . سهم سید حسن نصرالله در افشاگری دادگاه سیاسی و به قول ایشان ظالمانه ی رفیق حریری در صفحه ی نخست حفظ شده است. افتتاح سد با تمام اهمیت خبری در این روزنامه نیز به عنوان تیتر حتی سه و چهار نیز برگزیده نشده است.


جمهوری اسلامی اگرچه تیتر یک خود را به افتتاح سد اختصاص داده است اما در کنار آن آزاد سازی قیمت شیر که بی ارتباط با بحث هدفمندی یارانه ها نیست را با تحلیلی سه گانه از دکتر محمد خوش چهره استاد بازنشسته ی دانشگاه تهران، علی مطهری نماینده ی مجلس و علی عباس پور رئیس کمیسیون آموزش مجلس در قالب واکنش به نامه و دستور احمدی نژاد را در یک طرف نیم صفحه ی نخست روزنامه آورده است . اظهار نظر دکتر محمّد خوش چهره که اعتقاد دارد اگر واکنش رئیس جمهور درباره ی بازنشستگی اساتید واجد پیام های تبلیغاتی و انتخاباتی باشد نگران کننده تر است در نوع خوب جالب ترین تحلیل بر نامه ی بحث برانگیز رئیس جمهور به شمار می رود . علی مطهری پا را فراتر نهاده است و در قالب نامه ای سر گشاده آورده است: «به هر حال یا این سخن یعنی مخالفت با تفکیک جنسیتی را از روی اعتقاد گفته اید و یا با اهداف سیاسی، در هر دو صورت قابل توجیه نیست» مطهری که همچنان بر سؤال از رئیس دولت دهم اصرار می ورزد طی هفته های آتی تقابل پر دامنه تری با دولت و شخص احمدی نژاد خواهد داشت مگر این که در تعطیلات برخی به این اجماع برسند که سؤال خود را جایی به غیر از صحن مجلس از رئیس دولت بپرسند.

ایران نزدیک ترین روزنامه به دولت سخنی از رئیس جمهور را به عنوان تیتر یک انتخاب نموده است که در مراسم افتتاح سد کارون 4 بیان شده است: «ایجاد بدبینی و تضعیف خود باوری خیانت به مردم است». همه می دانیم خیانت واژه ی منفوری است و خائن به مردم برای همیشه منفور باقی خواهد ماند اما این که رئیس جمهور کدام موضوع را دستمایه ی حکم نهایی خود قرار داده است معلوم نیست نامه ی رئیس جمهور به وزرای علوم و بهداشت و علی القاعده نظرات موافقین با این نامه را می توان در بین تیتر های نخست نیم صفحه ی اول دید. باید منتظر ماند و دید در روزهای پیش رو ایران چه موضعی را در این رابطه اتخاذ خواهد نمود.


همشهری نیمی از نیم صفحه ی نخست خود را به ریاست محترم جمهور اختصاص داده است ! افتتاح سد کارون 4 و نامه ی اعتراضی به وزرای علوم و بهداشت البته اخبار شهرداری نیز در جای خود محفوظ نگاه داشته شده اند . نامه ی رئیس جمهور بدون هیچ گونه تحلیلی انعکاس یافته است و احتمالا واکنش ها به این نامه از ابتدای هفته ی آینده جدی تر دنبال خواهد شد.


جام جم مخالفت رئیس جمهور با تفکیک جنسیتی را در صدر اخبار خود قرار داده است و در عین حال به زیباترین شکل ممکن افتتاح سد کارون 4 را انعکاس داده است . انعکاس مخالفت رئیس جمهور با تحلیل های گوناگون نسبت به آن در نیم صفحه ی نخست و صفحه ی 17 درج شده است اما آن چه مسلم است حجم وسیع تری از واکنش ها را در روزهای آتی شاهد خواهیم بود .


مردم سالاری با این تیتر تقابل خود را با دولت به صورتی کاملا علنی بیان نموده است البته این تقابل را از لا به لای حرف هایی که بادامچیان قائم مقام حزب مؤتلفه زده است : «احمدی نژاد با اصولگرایان به اتحاد انتخاباتی نمی رسد» از آن جایی که احمدی نژاد در دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری یک حامی است پس باید این کلام بادامچیان را این گونه تعبیر نمود که احمدی نژاد با یک دسته و گروه خاصی در انتخابات مجلس، شورای شهر و ریاست جمهوری حضور پیدا خواهد نمود. اهمیت وضع مالیات 16 درصدی برای جن گیرهای رومانیایی بیشتر به این موضوع بر می گردد تا طعنه ای زده باشند به بخشی از نزدیکان احمدی نژاد که متهم به ارتباط با رمالان و جن گیران هستند واگرنه ارزش خبری دیگری ندارد. در صفحه ی سیزده نامه ی احمدی نژاد و واکنش برخی انعکاس یافته است تعبیری که یکی از تحلیل گران به کارگرفته است در نوع خود جالب است .... من تعجب می کنم که پس از سال ها چگونه احمدی نژاد حالا به فکر بازنشستگی اساتید افتاده است و در لفافه بیان شده است که بازنشستگی اساتید از دولت نهم شروع شده است و یا خوشبینانه تر این که شدت گرفته است و رئیس قوه ی مجریه هم اکنون به فکر افتاده است که معترض شود.


شرق دستور احمدی نژاد را در نیم صفحه ی نخست آورده است ولی معاون وزیر علوم که گفته است در بحث بازنشستگی اساتید هیچ تخلفی صروت نپذیرفته.... کمی توی ذوق می زند البته خواننده حق دارد این گونه تصور نماید بین دستور ریاست محترم جمهوری و رفتار و واکنش مجموعه ی وزارت علوم و بهداشت چندگانگی هایی هرچند جزیی دیده می شود. شرق اما کمی جلوتر(صفحه 11) لیستی از بازنشستگان دانشگاهی را که در سال های 1387 و 1388 از ادامه ی تدریس بازمانده اند را نیز آورده است. نام های بزرگی چون رضا داوری اردکانی، محمد رضا شفیعی کدکنی، امیر ناصر کاتوزیان و عجیب است که در بین نام ها نشانی از دکتر کزازی نیست!

هفت صبح کمی پر رنگ تر با موضوع نامه ی ریاست محترم جمهوری برخورد کرده است ! به این تیتر دقت کنید: «تعلیق سه گانه ی جنجالی دانشگاه ها.... بازنشستگی اساتید، تفکیک جنسیتی و آزمون دکترا»


اعتماد با ابراز نگرانی سیاسیون از سیاسی بودن ابلاغیه ی جدید احمدی نژاد دستور توقف بازنشستگی استادان و تفکیک جنسیتی را بازتاب داده است . افتتاح سد کارون 4 نیز با این جمله که احمدی نژاد گفته است : «عقب افتاده ها بمب اتم می سازند» در سایه قرار گرفته است


آفتاب یزد دستور احمدی نژاد را آمرانه تر تیتر کرده است به گونه ای که بیم آن می رود تغییراتی در بدنه ی وزارتین علوم و بهداشت در روزهای اتی مشاهده شود. لبه ی تیز این تغییر احتمالی به سمت خواجه سروی معاون فرهنگی وزیر علوم است که ادعا دارد در بازنشسته نمودن اساتید هیچ تخطی از قانون صورت نگرفته است غافل از این که سیاست بازی های خاص خود را دارد و احتمال این که هزینه ی این نامه را او بپردازد نیز محتمل به نظر می رسد.


آرمان طرح تفکیک جنسیتی و بازنستگی اساتید را جنجالی توصیف کرده است و تقریبا تمام نیم صفحه ی نخست خود را به بازتاب مجلس ختم صدوقی  امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان یزد  که شنبه ی گذشته رخ داد اختصاص داده است.


روزگار در سبزترین روز خود نامه ی احمدی نژاد را تقابل رو در روی رئیس جمهور و وزیر علوم قلمداد کرده است.


قدس هم نامه ی احمدی نژاد را و هم افتتاح بومی ترین سد کشور را در پیشانی نیم صفحه ی نخست خود قرار داده است


ابتکار نیز همچون آرمان با جنجالی قلمداد نمودن طرح تفکیک جنسیتی و بازنشسته نمودن اساتید به استقبال روزهای گرم و طاقت فرسای تابستان رفته است.


فرهنگ آشتی با تصویری کاریکاتور گونه دستور توقف طرح تفکیک جنسیتی و بازنشستگی استادان را رنگ و حالی دگرگون بخشیده است اما اظهار نظر هاشمی درباره دو واژه ی جریان انحرافی و فتنه گویی مهمترین بحث این روزنامه به شمار می رود.


رسالت افتتاح بزرگترین سد بتونی خاورمیانه را برای روی نیم صفحه ی نخست خود انتخاب نموده است تا گرایشات حزب مورد علاقه اش هم نادیده گرفته نشود . این روزنامه بدون ذکر نامه ی ریاست محترم جمهور در صفحه ی نخست از قول خواجه سروی جلوگیری از اختلاط جنسیتی را قانون دانسته است و در صفحه ی دوم فقط متن نامه ی مذکور را انعکاس داده است.


آفرینش در نیم صفحه ی نخست خود کوچکترین اشاره ای به نامه ی احمدی نژاد ننموده است  اما سخنان احمدی نژاد در مراسم سد بتونی کارون 4 را به صورت مشروح درج کرده است.


کارون به نامه ی رئیس جمهور و افتتاح سد کارون 4 نگاهی معتدل داشته است

 

تیتر های زیر را بدون تحلیل محتوایی ذکر می نماییم اما شما خوانندگان عزیز به سادگی از آن عبور ننمایید!


*- گران شدن شیر و یا به عبارت سیاسیون دستور ابلاغی برای هدفمندی یارانه ی شیر که در اکثر روزنامه ها به آن اشاره شده است.

*- کودک سه ساله ای به نام پارسا که قربانی دیگری است از پدیده ی شوم کودک آزاری....!!!

*- قتل دختر جوان در ابتدای پل مدیریت در روز روشن و در برابر چشمان بهت زده مردم!

*- زیان 6میلیارد دلاری(7هزار میلیار تومانی معادل یارانه ی دو ماه)افتتاح نمایشی دو فاز پارس جنوبی!

*- افزایش 37% طلاق در کشور طی پنج سال اخیر

*- راه اندازی گشت تست الکل و اعتیاد در بزرگراه ها!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا